Ontwikkeling = mogelijk
Met extra inspanning en inzet van de omgeving kan elk kind met autisme leren communiceren. De manier waarop verschilt per kind. Het ene kind leert praten in meer-woord-zinnen, het andere kind kan vragen om wat hij wil met behulp van losse woorden, klanken, gebaren of pictogrammen.
Spel = middel
Spelen is de manier om je kind iets te leren en zijn ontwikkeling te stimuleren. Met spel heb je de mogelijkheid om op een ongedwongen manier leermomenten te creƫren met op den duur groots effect. Wanneer je kind uit eigen initiatief meespeelt en communiceert is dit extra leerzaam en beklijven vaardigheden sneller.
Motivatie = voorwaarde
Om je kind met spel te leren communiceren is aansluiten bij zijn motivatie een voorwaarde. Het is essentieel om goed te observeren wat je kind leuk vindt en dat je weet wat zijn zintuigelijke voorkeuren zijn.
Houding = invloed
Je eigen houding ten opzichte van je kind heeft veel invloed op jullie spel. Wanneer jij plezier hebt, vertrouwen voelt over de ontwikkeling van je kind en zijn interesses accepteert, bevordert dit het leereffect van spel. Een positieve houding is niet iets wat je doet, maar wat je voelt en uitstraalt.
Doelgedrag = richting
Je kan niet alles tegelijk oefenen in spel. Het is daarom belangrijk om per moment te weten wat je je kind wil leren. Juist door je te focussen op specifiek doelgedrag, geef je jullie spel richting en vergroot je de kans dat je kind hiervan leert. Doordat je doelgedrag formuleert gebaseerd op wat je kind op dat moment kan en doet is het altijd mogelijk om je kind iets te leren.